mei 25, 2011

Hoe geef je een boek uit?

hoe geef je een boek uit

Veel mensen hebben mij de afgelopen tijd gevraagd hoe ik mijn boek geschreven en uitgegeven heb. Wellicht zit je zelf ook er over te denken om een boek te schrijven. In mijn vorige artikel gaf ik je al mijn 12 stappen die je zullen helpen om jouw boek te schrijven. In dit artikel beschrijf ik verschillende paden die je kan bewandelen om jouw boek uit te geven.

Er zijn verschillende manieren van uitgeven. Je kan

  1. je boek als e-book uitgeven
  2. een drukker opdracht geven om je boek te laten drukken
  3. je boek uitgeven via een Pinting-on-Demand service
  4. op de traditionele manier naar een uitgever gaan
  5. een andere manier

Voordat ik een uitleg geef van deze vormen van uitgeven, moet jij eerst een duidelijk antwoord hebben op wat jij wilt bereiken met het uitgeven van je boek. Daarom deze twee belangrijke vragen:

1. Voor wie is het boek bedoeld?

Is jouw boek bedoeld voor een kleine selecte groep mensen? Denk bijvoorbeeld aan een boek voor je familie of bekenden? Wellicht wil je je trouwe klanten uit je klantenkring een geschenk geven? Of is het jouw droom om jouw manifesto op boekformaat uit te brengen, maar dan slechts 1 exemplaar, voor jezelf.

De hamvraag:
Wil je dat het boek door zoveel mogelijk mensen gelezen wordt of wil je het tot een beperkte groep mensen houden?

2. Wat is jouw persoonlijk doel van het uitgeven?

Het gaat hier om jouw persoonlijke doel, niet het doel van het boek.

Er zijn twee persoonlijke doelen:
Gebruik je het boek voornamelijk om geld te verdienen?
Gebruik je het boek voornamelijk voor je bekendheid?

Uiteraard mag je beide nastreven, maar één van de twee moet wel de hoofdmotivatie zijn, want dat bepaalt hoe jij je boek gaat uitgeven. Houd deze vragen in gedachten.

Ter verduidelijking een voorbeeld: het doel van mijn boek is om zoveel mogelijk ongelukkige mensen ontslag te laten nemen zodat ze een beter leven kunnen nastreven. Mijn persoonlijke doel van het boek is echter om meer kenbaarheid te geven aan mijn Neem Ontslag initiatief.

 

Verschillende manieren van uitgeven

1. een e-book uitgeven
In feite is dat heel simpel. Ik neem aan dat niemand meer met een typemachine schrijft, of nog mooier, met pen. Iedereen schrijft zijn verhaal op de computer en daarmee heb je in feite direct al een e-book. Sterker nog, je boek begint altijd als e-book, daarna kan je besluiten over te gaan op het fysiek uitgeven. Je kan het bestand opslaan als pdf. Dat ziet er iets professioneler uit en zorgt ervoor dat niemand het kan wijzigen. Als je niet weet hoe je dat moet doen, dan zijn er handige online tools, zoals deze:
http://www.pdfonline.com/convert-pdf/

Voordeel: erg laagdrempelig. Iedereen die schrijft, schrijft in feite al een e-book. Je e-book kan gemakkelijk doorgestuurd worden via e-mail.
Nadeel: Je e-book kan gemakkelijk doorgestuurd worden via e-mail. Ja, je kan het als voordeel of als nadeel zien. Als je geld vraagt voor je e-book, dan is dit een nadeel. Geef je het gratis weg, dan is dit een voordeel.
Een andere nadeel is dat je boek niet fysiek is. Veel mensen hechten nog steeds veel waarde aan iets wat ze vast kunnen houden.

2. Bij de drukker
Je kan met je boek (manuscript is het juiste woord) naar de drukker gaan. Je betaalt de drukker voor het aantal boeken dat hij voor je drukt. Let daar bij op dat de opstart kosten hoog zijn en de gemiddelde prijs per boek snel zakt naarmate je meer boeken laat drukken.

Voordeel: je hebt op een snelle manier een voorraad van je eigen boeken.
Nadeel: je moet er zelf voor betalen en ook zelf de marketing en distributie (boekverkoop) doen.

3. Printing-on-Demand service
Als je je manuscript af hebt, kan je overwegen om gebruik te maken van een Printing-on-Demand (POD) service. Deze manier van uitgeven wordt steeds populairder en maakt volop gebruik van de kracht van het internet en de laatste technologie.

Heel simpel gezegd, je upload je manuscript naar een POD service. Op die website wordt je boek ook verkocht. Op het moment dat er een bestelling binnenkomt, dan gaan de machines draaien. Er wordt precies 1 exemplaar van jouw boek gemaakt, dat automatisch verzonden wordt naar de besteller. Jij krijgt een kleine commissie als beloning.

Voordeel: je kan een fysiek boek gerealiseerd en het heeft je niets gekost. Je krijgt een commissie op basis van verkochte boeken
Nadeel: niemand weet dat jouw boek bestaat. Je zult zelf voor de marketing moeten zorgen. Ook als je zelf een exemplaar wilt hebben, dan je moet je dat bestellen.

4. Naar een uitgever gaan
Je kunt ook de traditionele weg bewandelen. Toen ik mijn boek schreef heb ik met vele mensen gesproken over het traditionele uitgeven. Ik kreeg verschillende reacties. Voor velen was het een frusterende ervaring. Je gaat bij veel uitgevers langs en vaak krijg je nul op je rekest. Laten we eerlijk wezen, steeds meer mensen zijn aan het schrijven geslagen. En hoewel deze massale zelf-expressie een geweldige positieve ontwikkeling is, maakt het het wel lastig om een boek op deze manier uit te geven. De concurrentie is namelijk erg hoog. Je zult wellicht het gevoel krijgen dat je loopt te leuren met je manuscript en misschien krijg je het gevoel dat jouw boek helemaal niet zo uniek is. TIP: JIJ hebt het geschreven, en daarom is het per definitie uniek!

Als de uitgever je manuscript goed genoeg vindt, zul je het toch vaak moeten herschrijven op hun aanwijzingen. Het kan zelfs zo ver gaan dat je niet meer voelt dat het je eigen boek is.

Is je boek gereed en goed bevonden, dan gaat de pas echt de kracht van de uitgever gelden. Je boek is toespitst op een bepaalde doelgroep, je boek is volledig gecontroleerd op taal- en spellingfouten, het wordt mooi opgemaakt en een pakkende omslag wordt gecreëerd. Vervolgens gaat de geöliede marketingmachine draaien. Je boek is beschikbaar bij de boekwinkels en diverse media zullen een recensie over je boek schrijven. Ook zul je uitgenodigd worden op boekpresentaties en andere bijeenkomsten.

Voordeel: de grootste ‘exposure’ krijg je nog altijd via de traditionele uitgever. Voor sommigen is deze manier van uitgeven ook de enige ‘echte’ manier.
Nadeel: het kan een lange en frusterende weg zijn. Daarnaast is het niet meer je eigen boek; de auteursrechten liggen bij de uitgever. Uitgevers publiceren slechts een paar keer per jaar. Je zal dus moeten wachten tot de uitgever groen licht geeft.

5. Een andere manier
Voor het uitgeven van mijn boek heb ik een methode 4 gekozen, maar toch ook weer niet helemaal. Ik heb een speciale oplossing gevonden die voor mij nog meer voordelen oplevert. Wil je weten wat ik gedaan heb? Lees dan mijn volgende artikel die over een week verschijnt.

Heb je opmerkingen of tips? Laat het weten in de comments.

 

foto: shuttershacks

Bertil Schaart

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: