september 20, 2011

Het ontslagverhaal van Innocent

Wellicht ken je het merk innocent. Het is een van origine Engels bedrijf dat smoothies van puur fruit verkoopt, zonder smaak- of kleurstoffen. Het verhaal van de oprichters is erg inspirerend. Een mooi voorbeeld van crowd decision making en directe actie. Hier is hun ontslagverhaal, wat ik rechtstreeks van de website heb gekopieerd. :

[..]

In den beginne waren er drie nog niet zo lang afgestudeerde jongens van halverwege de twintig; Rich, Jon en Adam. In de zomer van 1998 hadden ze de eerste smoothierecepten uitgedokterd en dachten eraan om hun eigen bedrijfje te beginnen. Op een muziekfestival in Londen namen ze de proef op de som. Met £500 aan fruit en een groot bord boven hun stand vroegen ze aan het publiek of ze hun baan op moesten zeggen om smoothies te gaan maken. De bezoekers van het festival konden antwoord geven door hun flesjes in een JA of een NEE vuilnisbak te gooien. Na het weekend was de JA vuilnisbak helemaal vol. De volgende dag hebben ze alle drie hun baan opgezegd.

[..]

En inmiddels kan je hun smoothies overal krijgen. Ik vind het een erg mooi verhaal. Ze deden hun marktonderzoek door gewoon één dag hun producten proberen te verkopen en te zien hoe dat verliep. Daarnaast is het een geweldig idee om anderen te vragen wat ze er van vinden als ze ontslag zouden nemen.

Dat brengt me op een vraag. Hoeveel mensen zouden tegen jou moeten zeggen dat je ontslag moet nemen voordat je het doet? Durf jij jouw idee in de comments te zetten? De lezers mogen reageren met JA of NEE.

Je weet het, mijn stem heb je in ieder geval al!

foto: brunogirin

Bertil Schaart

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: