- in Nieuws by Bertil Schaart
- |
- 1 comments
Geloof jij dat jouw management het juiste doet?
Laatst werd ik herinnerd aan iets wat lang geleden gebeurde. Ik was net mijn carrière begonnen en moest naar Amerika om een project te starten met mijn collega’s ter plaatse. Daar aangekomen werd ik uitgenodigd om te lunchen met de director en een manager. Twee intelligente mensen die aanzien hadden in het bedrijfsleven en daarmee iets bereikt hadden in het leven. Het werd een lunch om nooit meer te vergeten.
Gezichtsverlies
Het was ten tijde van de aanloop naar de tweede Golfoorlog. Amerika had toen al oorlogsschepen ter plaatse en de spanning liep op. Dit was dan ook het onvermijdelijke gespreksonderwerp.
De director vertelde tot mijn stomme verbazing: “We have to go to war. We can’t go back now, otherwise we’ll lose face.” Ik begreep echt niet waarom onschuldige mensenlevens ondergeschikt waren aan gezichtsverlies van hooguit een paar personen. Maar goed, ik was de junior en was bang om een CLM te maken (career limiting move). Ik hield mijn mond dus stijf dicht. Die viel echter pardoes weer wagenwijd open met de opmerking van de manager die er naast zat.
Blind geloof
“We just have to believe Bush is doing the right thing.” Ik keek haar aan en zei verder niets.
Het gesprek ging over politiek en uiteindelijk heeft iedereen daar een andere mening over. Prima. Toch heb ik grote moeite met de houding. En diezelfde houding is nog steeds terug te vinden bij veel bedrijven: “We moeten maar aannemen dat het management het juiste doet.”
Kritisch denkvermogen
Individuele werknemers zien echt wel dat er iets fout gaat binnen de organisatie. Toch verschuilen ze zich achter snel het bedrijfslogo. Dat is wel zo veilig en, laten we eerlijk zijn, wel zo makkelijk. Maar elke keer dat je je verstopt, onderdruk je ook je kritisch denkvermogen. Je smelt langzaam samen met het denkvermogen van de massa. En dat is niet iets om vrolijk van te worden. Lees maar eens het boek The Crowd van Gustav Le Bon, waarin hij beschrijft wat psychology van een mensenmassa beschrijft:
Le Bon claims that there are several characteristics of crowd psychology: “impulsiveness, irritability, incapacity to reason, the absence of judgement of the critical spirit, the exaggeration of sentiments, and others…”
Voor mij is dit een van de belangrijkste redenen om zelfstandig ondernemer te worden. Echt niet vanwege het ondernemerschap zelf, wat heel erg uitdagend is, maar vanwege het zelfstandig moeten kunnen denken. En, minstens zo belangrijk, om zelf tot conclusies te komen en dan vooral ook actie te ondernemen.
Doing the right thing
Even terug naar die lunch van toen. Het bedrijf waar ik toen voor werkte had, ironisch genoeg, deze interne slogan: doing the right thing. Dat is een heel krachtige, zolang je het maar op jezelf betrekt. Doe jij the right thing? Neemontslag.nl gaat niet alleen over ontslag nemen van iets waar jij niet achter staat, maar gaat vooral ook om te kiezen voor iets waar jij voor staat. Dan bereik je pas iets. Voor jezelf en voor anderen.
Laat deze eens op je inwerken:
Success is achieving the necessary.
Success is achieving the necessary.
Foto: het juiste doen via Shutterstock