Welke eisen mag je baas stellen?

Je meerdere op je werk is in principe iets meer gekwalificeerd om iets over de grotere context van je werk te zeggen. Of dat nu komt door meer ervaring, meer kennis, ellebogenwerk of louter geluk komt is irrelevant. Op zo’n hogere positie krijg je nu eenmaal ook meer informatie toegespeeld en daardoor zou men in principe meer geïnformeerd moeten kunnen beslissen. Zo zit een organisatie in elkaar en daar is niets mis mee.

Het verhaal wordt wel anders wanneer je baas of opdrachtgever eisen aan je gaat stellen over zaken die buiten de bedrijfscontext staan. Mag een werk- of opdrachtgever voorwaarden stellen over wat je denkt en doet buiten werktijd? Je religie, je politieke voorkeuren, je medische keuzes en je associaties met andere mensen en verenigingen?

Dat ligt een stuk complexer en er is al veel jurisprudentie over. De overheid heeft onlangs aangegeven in sommige gevallen niet op te treden bij overtreding.

Veel interessanter is het dan dus ook om de vraag aan je eigen interne rechter te vragen. Vind jij dat je werk- of opdrachtgever dat van je mag eisen?

Grijs gebied

Voor veel zaken is die scheidslijn heel duidelijk en is het antwoord een kraakheldere Nee. Andere onderwerpen liggen in een grijs gebied waarbij er echt wel wat te zeggen valt voor het standpunt van beide partijen. De gemeenschappelijke factor is hierbij het woord veiligheid. In de beleving van beide zijden wordt de veiligheid aangetast door het juist wel of juist niet naleven van de gestelde eisen. De onderliggende drijfveer is angst en zoals het spreekwoord al zegt, dat is een slechte raadgever.

Machtspositie

Maar er geldt nog iets. Als werk- of opdrachtnemer zit je al snel in een afhankelijke situatie. Ook al ben je het niet eens met de situatie, je zult sneller geneigd zijn in te geven omdat je angst hebt voor eventuele consequenties.

Of er consequenties zijn, terecht of onterecht, moet je zelf bepalen. Ik kan je wel vertellen dat jouw perceptie daarvan een grote rol speelt. Juist doordat jij je afhankelijk opstelt, geef je de andere partij meer macht over je. Gelukkig is dat iets wat je heel snel kunt veranderen.

Het is heel simpel. Je bent vanaf nu niet meer Jan Jansen. Vanaf vandaag ben jij de vertegenwoordiger van Jan Jansen B.V. Als je een gesprek aangaat met je werk- of opdrachtgever (lees: de klant) met deze nieuwe mindset sta je heel anders in het gesprek. In plaats van het afhankelijkheidsdilemma heb je een gelijkwaardig gesprek gecreëerd, waarbij twee bedrijven op zoek gaan naar een oplossing voor een (dreigend) zakelijk conflict. Je emoties staan buiten het gesprek, want die heb je geparkeerd bij Jan Jansen zelf.

Hoe kun je nu het beste uit zo’n gesprek halen? Dat doe je door heel duidelijk te weten waar jouw toegevoegde waarde ligt voor de klant van Jan Jansen B.V.

Business Model You

Volgende week organiseer ik een gratis webinar Business Model You ™. Aan de hand van een canvas bekijk je jouw persoonlijk leven vanuit zakelijk perspectief. Dat maakt je tot een volwaardige gesprekspartner.

Je kunt deze methode gebruiken om je huidige situatie goed in kaart te brengen. Daarnaast kun je het ook gebruiken om jouw nieuwe toekomst te ontwerpen. In plaats van een lang business plan te schrijven, heb je nu het volledige overzicht op een vel papier.

Meld je aan voor deze gratis workshop waar je in korte tijd een persoonlijk business plan maakt.

Bertil Schaart

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: