- in Eigen bedrijf starten , Nieuws by Bertil Schaart
- |
- 1 comments
Hoe doe je marktonderzoek?
Je hebt een goed idee voor je eigen bedrijf. Je bent razend enthousiast en je hoopt dat jouw businessidee gaat slagen. Maar voordat je gaat bouwen aan je eigen onderneming, is het verstandig eerst in de markt te kijken of er vraag is naar wat jij te bieden hebt. Een gedegen onderzoek is daarbij essentieel, maar hoe doe je marktonderzoek?
Hoe doe je marktonderzoek?
Er zijn drie paden die je kunt bewandelen bij het doen van je marktonderzoek. Elke situatie is anders, dus je moet voor jezelf bepalen wat voor jou de beste keuze is. Je kunt het uitbesteden aan een marktonderzoekbureau.
A. Marktonderzoek uitbesteden
Marktonderzoekbureau’s zullen voor jou een gedegen en waardevol onderzoek kunnen verrichten, maar het is wel van belang dat jij precies aangeeft wat je onderzocht wil hebben. Als je nog in een beginnende of orienterende fase zit, is dit waarschijnlijk niet de beste optie. Daarnaast zijn er natuurlijk kosten aan verbonden.
Onderzoeksbureau’s hebben veelal ook publicaties klaarliggen van markten waar zij naar gekeken hebben. Zo’n rapport is een stuk goedkoper dan maatwerk onderzoek, maar ook een stuk algemener.
B. Zelf marktonderzoek doen
Zelf het marktonderzoek doen kost veel tijd. Toch is het een goede investering van je tijd, want jij als aspirant of beginnend ondernemer moet je markt goed kennen. Door het zelf doen van je marktonderzoek leer je veel over je markt, de problemen en de oplossingen die je kunt aanbieden. Daarnaast is je eigen marktonderzoek ook al een eerste marketing/PR activiteit voor je. Je maakt je kenbaar aan potentiële klanten.
Je kunt een kwantitatief marktonderzoek en een kwalitatief marktonderzoek doen.
Bij kwantitatief marktonderzoek verzamel je gegevens en statistieken die je vervolgens analyseert. Je bent dus vooral bezig met cijfers en denkt in termen van hoeveelheden en aantallen.
Met kwalitatief marktonderzoek ga je het dialoog aan met de potentiële klanten en vraag je direct naar de uitdagingen en wat de klanten wensen.
Kwalitatief en kwantitatief onderzoek kunnen goed samen gaan.
C. Uitbesteden en zelf doen
Uiteraard staat niets je in de weg om een combinatie van bovenstaande twee te doen. Zo bespaar je veel tijd, maar bouw je ook de essentiële marktkennis en een netwerk op die je zeker verder zullen helpen.
Hoe doe je zelf marktonderzoek
Als je er voor kiest zelf het marktonderzoek te doen, kun je je richten op drie aspecten.
Sectoronderzoek
Met het sectoronderzoek bekijk je de trends in jouw sector. Wat is een groeimarkt, waar is de markt aan het krimpen, wat zijn de nieuwste ontwikkelingen, enzovoorts. Dit soort berichten vind je in de media, kranten, fora op internet. Daarnaast vind je meer algemene informatie over je sector bij de Kamer van Koophandel, het CBS en het Economisch Instituut voor Midden- en Kleinbedrijf.
Concurrentieonderzoek
Concurrentie is helemaal niet slecht. Concurrentie geeft aan dat er inderdaad een markt is waar aanbod en vraag bij elkaar komen. Ook jij kan daar deel van uitmaken. Bij het concurrentieonderzoek kijk je naar de andere aanbieders en let je vooral op hoe jij je kunt differentiëren. Hoe beter jij je kunt onderscheiden, hoe meer ruimte er is in de markt voor jou.
Klantonderzoek
Je kunt het dialoog met de potentiële klanten aangaan door het simpelweg te vragen. Je kunt ze benaderen voor interviews, of een vragenlijst opstellen. Of ga naar een vakbeurs en ontmoet jouw mogelijke klantenkring. Online zijn er vele tools die je kunnen helpen om vragenlijsten te maken. Als je vooral online zaken wilt doen, kun je de zoekwoordplanner van Google Adwords inzetten om te begrijpen waar jouw klanten naar op zoek zijn.
Ideeën voor marktonderzoek
Heb je zelf ideeën voor marktonderzoek of tips en suggesties? Laat het weten in de comments! Veel succes.