mei 5, 2010

Nog steeds in je kasteel? Neem ontslag!

Het oude adagio dat onze ouders zo religieus volgden is niet meer van toepassing op onze werkelijkheid: als je hard werkt, de regels volgt, naar de universiteit gaat, dan zal je succesvol zijn. Al generaties lang werd verwacht dat de volgende generatie de vorige generatie zou overtreffen in mate van succes. Al generaties lang werd gedacht dat het leven een continue rechte lijn was van vooruitgang.

Nu meer dan ooit zien we dat deze regel niet van toepassing is. Nu meer dan ooit zien we dat radicale vernieuwingen gedaan worden door mensen die de middelbare school niet eens afmaakten: Bill Gates, Steve Jobs, Albert Einstein, om maar enkelen te noemen. Vandaag de dag zijn universitaire diploma’s geen garantie voor financieel succes. Terwijl je ziet overal werkloze universitair getitelden ziet, zie je tegelijkertijd meer en meer titelloze miljonairs.

Dit heeft een interessante impact op onze nieuwe generaties. Ze geloven niet meer in de oude mantra van een rechte opwaartse succeslijn. Mijn neef begon op twaalfjarige leeftijd zijn leven als zanger en danser. Nu op 19-jarige leeftijd zijn zijn video’s te zien op YouTube en verdient hij geld met zijn anti-Aids evenementen. Hij gaat niet naar de universiteit. Hij werkt niet voor een groot bedrijf. Hij verdient al behoorlijk wat geld en kan zo beginnen om zijn volgende tour te plannen. Mijn neef is wat ik noem de Nieuwe Held.

Neem nu het fenomeen van het boek “De 4 urige werkweek.” Tim Ferris, de auteur, is het beste voorbeeld van wat ik noem de Nieuwe Held. Hij is jonger dan 30; spreekt zes talen; heeft geen MBA; heeft een “geldmaak machine”; werkt niet voor een groot bedrijf; reist de wereld rond om te leren hoe te genieten van het leven: tango dansen, gevechtssporten, exotisch eten …

Van Bill Gates tot Tim Ferris, van David Beckham naar mijn neef; ze vertonen allemaal dezelfde kenmerken die hen succesvol maakt in deze nieuwe steeds versnellende wereld.

Ze zijn hun eigen merk. Zij zijn hun eigen baas. Dat is gemakkelijk te zien bij deze bekende mensen. Echter, het is wellicht niet zo duidelijk te zien dat er een stille revolutie plaatsvindt van miljoenen en miljoenen mensen over de hele wereld die beginnen om hun eigen merk te zijn. Ze zijn misschien geen Bill Gates of Tim Ferris, maar ik kan je verzekeren dat zij de wereld veranderen zoals wij die nu kennen.

Now it is not uncommon to see in Amsterdam taxi drivers who own their own tourist agency. Tegenwoordig is het niet ongewoon om in Amsterdam taxichauffeurs te zien die een eigen reisbureau hebben. Zij halen je op bij de luchthaven en praten vriendelijk tegen je, in bijna elke taal die je maar kunt bedenken: Engels, Nederlands, Duits, Frans … plus andere minder voor de hand liggend Punjabi, Arabisch, Turks …. Velen van hen hebben hun eigen website vertaald in verschillende talen. Ze laten je niet alleen de grachten en de oude huizen zien, maar ze kunnen ook gaan winkelen voor je, terwijl jij je zakelijke bijeenkomst bijwoont.

Bedrijven maken zorgen over het behouden van talent. They acknowledge they are in a talent war. Ze erkennen dat er een talentoorlog heerst. Ze verliezen voortdurend getalenteerde medewerkers die voor zichzelf beginnen. Stel je voor, als een taxichauffeur zijn toeristische bedrijf in Amsterdam succesvol kan opzetten, wat zou een Russische dame, ex consultant, MBA, met een goede beheersing van Engels en Japans (vergeet niet Russisch en Oekraïens) kunnen doen?

Ik geloof er in dat we een sociale verschuiving ervaren zo groot als dat van de middeleeuwen. Toen was het veilig om te wonen in het kasteel van de feodale heer. Niemand ging buiten de muren van het kasteel want het zou daar gevaarlijk zijn. Alleen de outlaws en gekken zouden buiten de muren wonen. Door te geloven in de gevaren van het bos bleef je zitten waar je zat. In het bos zouden feeën, heksen en wolven je overlevingskansen zeer klein te maken.

Laten we onze geschiedenis lessen niet vergeten. Het leven in het kasteel was allesbehalve veilig. De eerste nacht van de vrouwelijkheid van elk meisje behoorde tot de heer van het kasteel. Het was je niet toegestaan te reizen. Slechts weinigen mochten boeken lezen. Het was niet toegestaan om gekke dingen te doen; en dan bedoel ik dat je moest voldoen aan de regels van de gesloten samenleving van het kasteel. Je moest je kleden op een bepaalde manier, eten op een bepaalde manier, lopen op een bepaalde manier… Je leven werd bepaald door de regels van het kasteel.

De eerste mensen die het kasteel verlieten hadden een moeilijke tijd in het begin. Ze wisten niet hoe te overleven buiten het kasteel en in het bijzonder tijdens de winter. Hun eigen leven stond op het spel. Ze werden gedwongen om alle creativiteit te gebruiken die ze hadden. Dus kwamen ze met innovatie, met allerlei nieuwe ideeën en oplossingen voor de nieuwe problemen. Zij hadden geen last van de beperkingen van het kasteel, maar ze werden geconfronteerd met nieuwe onverwachte problemen.

Onze nieuwe helden verlieten de grote bedrijven, net als de oude helden de kastelen verlieten – sommigen gedwongen en sommigen met opzet. Onze nieuwe generaties zijn niet langer te verleiden om naar het kasteel te verhuizen .

Wat zou de vorm van het bedrijfsleven dan wel moeten zijn?

Hoe gaat het corporate leven er uit zien na de ineenstorting van Lehman Brothers? Stort het kasteel ineen voor onze ogen? Worden grote bedrijven vervangen door de nieuwe helden? Moeten ondernemingen blijven strijden in het gevecht om talent vast te houden? Of zou het een goed idee zijn om op te geven en goede relaties te gaan opbouwen met alle nieuwe CEO’s van de Me Inc ‘s in deze wereld?

Ik had nooit gedacht dat wat mijn leraar geschiedenis eens zei daadwerkelijk gaat gebeuren: Wij maken geschiedenis. Geschiedenis gebeurt precies nu. Ik begreep het niet! Nu begin ik te begrijpen wat ze zei. Nu maken wij geschiedenis. Nu zullen onze kinderen veranderen hoe onze pensioenen zullen worden betaald; hoe onze steden, hoe het zakelijke leven, hoe het geld zal worden … Denk niet dat dit zal gebeuren een dag in de toekomst, 10 of 20 jaar vanaf nu. Het gebeurt vandaag, hier op dit moment. Ja, ik bedoel hier. Ja! Where you are: Mumbai, Sitges, Marquelia, Santiago… Waar u ook bent: Mumbai, Sitges, Marquelia, Santiago … Deze verandering is wereldwijd. Creativiteit overwelmt alles wat we zijn, wat we eten, wat we doen.

Waarom zouden ondernemingen in een talenten oorlog verwikkeld moeten zijn? Het voeren van oorlogen zal niemand helpen om ook maar met iets te slagen. Oorlogen genereren meer problemen dan dat ze daadwerkelijk op lossen. Waarom stoppen bedrijven niet met deze talenten oorlog en leren ze hoe te onderhandelen met de Beckhams, de Ferrises, de taxichauffeurs van deze wereld? Stop met het behouden van mensen. Het heeft niet gewerkt. Waarom zou je dit dan blijven doen?

Wat werkt dan wel? Het recept van de nieuwe helden is om te doen wat ze willen doen, wat zij geroepen zijn om te doen, waar ze willen en vooral waar hun hart sneller van gaat kloppen. Ze  genereren continue waarde voor hun klanten, leveranciers, partners … en het beste van allemaal, voor zichzelf!

Is het kasteel nog steeds nodig? Het stort in elkaar!

Bent je nog steeds in het kasteel? Neem ontslag!

Hebben ze je uit het kasteel geschopt? Ga niet weer terug naar binnen! Gebruik je talenten en verander de wereld!

Deze tekst is geschreven door Blanca Vergara en oorspronkelijk verschenen op www.blancavergara.com
Blanca is een Neem Ontslag partner. Ook Neem Ontslag partner worden? Stuur een e-mail naar info@neemontslag.nl

Bertil Schaart

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: