7 ingrediënten om succesvol van start te gaan

succesvolle start

Ondernemen, er komt veel meer bij kijken dan je denkt. Een goede voorbereiding telt dan ook voor twee. Dit artikel geeft een globaal beeld over de 7 ingrediënten die nodig zijn om jouw onderneming een succesvolle start te geven.

Auteur: Rick Schmitz van Firm24

1. Vergeet een businessplan – maak een roadmap

Vergeet een ingewikkeld businessplan. De eerste stap is om een roadmap te maken voor 12 maanden. De roadmap deel je op in verschillende tijdvakken. Aan ieder tijdvak koppel je een realistische doelstelling. Op deze manier wordt een evident beeld geschetst wat je in de eerste 12 maanden kunt realiseren. Bovendien geeft het veel ondernemers een kick en een verhoogde motivatie om het volgende doel ook te behalen.

2. Kies een juiste naam

Daarna is het tijd om de juiste naam te kiezen voor jouw onderneming. Het doel is natuurlijk dat de naam jaren mee gaat, dus het is verstandig om een goede naam te kiezen. Om een goede naam te kiezen kan je gebruik maken van de volgende tips:

    • Naam past bij het bedrijf

Of je nu vakantiehuizen gaat bouwen of een slagerij start; zorg dat de naam van je onderneming helder weergeeft welk product of dienst je verkoopt. Het wordt hierdoor direct duidelijk wat je aanbiedt. Denk hierbij aan een slager die zijn slagerij de naam “Slagerij Spapens” geeft. Het is op deze manier voor iedereen duidelijk wat Slagerij Spapens verkoopt.

    • De naam is uniek

Een unieke naam blijft langer in het geheugen van klanten en maakt het bovendien eenvoudiger om vindbaar te zijn in zoekmachines op het internet. Tevens is het aan te raden om een naam te kiezen die nog niet in gebruik is. Controleer bij het Benelux Merkbureau en de Kamer van Koophandel (KvK) of de naam al is geregistreerd.

    • Domeinnaam is verkrijgbaar

Niets vervelender dan een naam te hebben gekozen, maar dat vervolgens de URL al in gebruik is. Controleer dit daarom altijd van te voren en kies eventueel voor een ietwat afwijkende URL. Tevens is het verstandig om ook op sociale media de beschikbaarheid van je bedrijfsnaam te controleren.

3. De juiste rechtsvorm

Wanneer je jouw onderneming gaat inschrijven bij de KvK, ben je verplicht aan te geven welke rechtsvorm je hebt gekozen. De rechtsvorm die wordt gekozen, heeft gevolgen voor de aansprakelijkheid van de organisatie en de Belastingdienst. Veel starters kiezen voor een eenmanszaak of een VoF, maar het kan voordeliger zijn om direct te starten met een BV. Wil je meer weten over de verschillende rechtsvormen? Klik dan hier voor meer informatie.

4. De juiste contracten

Dek risico’s zo goed mogelijk af met contracten. In beginsel zijn twee contracten het meest belangrijk: algemene voorwaarden en de aandeelhoudersovereenkomst of Vof overeenkomst.

Als je als ondernemer aan de slag gaat en opdrachten accepteert loop je voor je het weet allerlei risico’s op aansprakelijkheden. Het is daarom gebruikelijk om in één stuk vast te leggen onder welke voorwaarden je werkt: de Algemene Voorwaarden. Als je er voor zorgt dat je deze altijd mee zendt en ter hand stelt als je overeenkomsten aangaat, dan voorkom je dat je belangrijke dingen vergeet.

In de aandeelhoudersovereenkomst leg je vast hoe je met elkaar als mede-aandeelhouder om zult gaan na oprichting van de BV. Bijvoorbeeld: hoe ga je met ziekte om, met geheimhouding, maar ook met een bod op de aandelen van één van jullie. Lees hier meer.

    • Vof-overeenkomst

In de Vof-overeenkomst leg je afspraken vast tussen jou en je mede-vennoot. Hoe verdeel je de winst. Krijg je maandelijks een voorschot en tot welk bedrag heb je handelingsbevoegdheid.

5. Subsidieregelingen

Jammer genoeg zijn er nog geen subsidieregelingen voor startende bedrijven. Gelukkig zijn er wel een aantal verschillende regelingen die startende ondernemers kunnen helpen:

    • Vroege fase financiering;
    • Borgstelling MKB-kredieten;
    • Financiering bij Arbeidsongeschiktheid;
    • Microkrediet/MKB-krediet.
    WBSO/RDA

Een overzicht van alle regelingen vindt je op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

6. Kantoorruimte

Als je een ruimte nodig hebt voor je bedrijf zoals bijvoorbeeld een winkelpand, werkplaats of een kantoor, heeft dit gevolgen voor het afdragen van belasting. Het maakt bijvoorbeeld onderscheid of het om een huurpand gaat of om een pand dat van jou is. Verder is het bij een eigen pand van belang hoe je hier gebruik van maakt: uitsluitend voor je onderneming ook als eigen woning. Onder bepaalde voorwaarden kan je de huurkosten aftrekken van je winst. Lees hier hoe dat werkt.

7. Zakelijke rekening

Om het overzicht te bewaren is het logisch om zakelijk- en privéadministratie te scheiden. Dit kun je doen door middel van een aparte zakelijke rekening te openen. Er zijn meerdere aanbieders die tegenwoordig een top alternatief bieden voor de grootbanken, zoals bunq en KNAB (*).

Auteur: Rick Schmitz van Firm24
Foto: succesvolle start via Shutterstock

(*) Update van Neem Ontslag 2021: Vermijd KNAB! Ooit de beste bank voor ZZP-ers, nu helaas afgedaald tot slechtse bank. Zijn niet in staat een goed werkende app op te leveren, maar verplichten je wel alles te doen met die app. Customer service was ooit top, nu lijkt het er sterk op dat ze juist klanten aan het lozen zijn. Waarschijnlijk heeft men zich vergist in de financiële haalbaarheid van het ooit unieke concept.

Bertil Schaart

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: