- in Verhalen by Bertil Schaart
Carla: …en toen had ik het “Aha!” moment
Voor de meeste mensen, rond touren met U2 zou de perfecte baan zijn. Niet voor Carla echter, een Microsoft producer bij meewerkte aan de tour, “Ik voelde me ellendig. Ik had een sexy, ego-strelende baan, ideaal om flink over op te scheppen. Maar ik werd opgegeten door al het werk, en verdronk in de politiek van een groot bedrijf.”
Ze kreeg inzicht in haar eigen situatie tijdens de launch van een groot project dat zijn succesvol opgeleverd had, ondanks de onmogelijke eisen en lange uren. “Iedereen was er bij en de directeur bracht een toast uit op me en zei ‘Dankzij Carla is het ons gelukt!’ Het enige wat ik dacht was echter, ‘Hier is de beloning wat ik zo graag wilde, maar het voelt zo leeg.’”
Het bereikte een punt waar haar stress niveau zo hoog was dat haar arts adviseerde om op medisch verlof te gaan. “Ik begon te huilen. Ik zei ‘Je bedoelt dat ik een pauze moet nemen?’ Ik was zo opgelucht.”
Tijdens haar verlof, deed Carla iets wat ze vroeger deed voor de lol – het maken van kaarsen. Na het volgen van een cursus bij een kaarsen winkel, begon ze met het maken en verkopen van kaarsen aan vrienden en collega’s.
Ze had een “aha ‘moment tijdens het kijken naar mensen in de kaarsen winkel.” Ik dacht: ‘Die mensen zijn echt aan het genieten!” Ik had ook plezier op mijn werk, maar beleefde daarin geen echte vreugde of betekenis. Ik had een bijeenkomst met Bono en was klaar om daarvoor te reizen, maar het was oppervlakkig en vermoeiend. De mensen in de kaarsen winkel praatten met elkaar en waren aardig voor elkaar, het tegenovergestelde van wat ik zag in mijn corporate omgeving. ”Ik dacht ‘Als zij dat kunnen doen, misschien kan ik dat ook! ”
Ze heeft toen een online winkel gebouwd voor haar nieuwe onderneming genaamd Zena Moon. “Ik had geen idee hoe een bedrijf te starten, maar ik heb het gewoon gedaan.”
Kort nadat ze haar virtuele winkeldeuren geopend voor het bedrijfsleven, had ze de doorbraak waar veel ondernemers alleen maar van kunnen dromen: haar product werd opgemerkt door Oprah. Een van de vrienden van Carla werkte bij Harpo Studios en had een Zena Moon kaars aangestoken, toen een producent vroeg waar ze die vandaan had. De producent bestelde een aantal kaarsen voor Oprah en voor haar vrienden. Kort daarna las Carla O-Magazine en zag de advertentie voor Oprah’s Live Your Best Life Tour. Ze belde haar vriend en vroeg wie ze moest bellen om haar kaarsen in de goodie bags te krijgen. Een half uur later belde haar vriend terug en zei: “Het is gelukt!”
Opeens moest Carla kaarsen produceren voor 8000 goodie bags. “Ik was nauwelijks begonnen met mijn bedrijf. Ik zag het als een belangrijk teken van het universum dat ik in de goede richting ging. ”
Ze hoefde niet te betalen voor de gebruikelijke productplaatsing kosten die $ 250.000 bedroegen. “Het heeft me jaren gekost om te beseffen hoe omvang dit gebaar was van Oprah.”
Om aan de order te volden “Iedereen die ik kende was in mijn huis voor dagen. Het was gek en ook veel plezier. Om 8000 perfecte waxinelichtjes te amken, moest ik er 10.000 met de hand doen. In twee weken hebben we de kaarsen gemaakt, in geschenkdozen gedaan en opgestuurd naar New York. “Het rendement op de investering was onmiddellijk. Op de dagen van de tour zou ze zitten te kijken hoer de bestellingen binnenkwamen.
Tijdens het versturen van de kaarsen aan Oprah, was Carla officieel nog met medisch verlof van haar baan. “Ik was bang voor lange tijd om de stekker uit mijn baan te trekken. Eindelijk deed ik mijn exit interview, maar ik was nog steeds bang! ”
Carla richt zich nu op retail orders die winstgevender zijn, die op hun beurt Zena Moon nog meer in de richting brengt van het helpen van dieren, vrouwen en het milieu. “Ik wil de dingen blijven maken en doen die mij in de eerste plaats toe zetten om een bedrijf te starten.”
Meer inspirerende verhalen lezen? Klik hier.
[bron: startupnation.com]